мобилен:
0886263692
плащане и връщане
0 продукта 0.00 лв.
няма продукти
ВХОД
мобилен:
0886263692
плащане и връщане
0 продукта 0.00 лв.
няма продукти
ВХОД

ПСИХОЛОГИЯ: Ефектите от хроничния стрес и 5 начина за борба с него

Стресът  е отговорът, който телата ни дават при заплашителни условия. Но нервната система не е пригодена да различава психичен от физиологичен стрес. Това има сериозни и дългосрочни последици за здравето и качеството на живот.

Трайното психично напрежение води до неспособност на организма да излезе от състояние на „борба или бягство“. Честото активиране на хормона адреналин води до намаляване на способността на организма да понижава по естествен път нивата му и да изпитва покой.

С други думи, колкото по-често и по-интензивно сме напрегнати и стресирани, толкова по-сложно става да се успокоим и върнем усещането за вътрешен баланс. Прекомерното излагане на стрес има вредни и дълготрайни последици, които разрушават тялото, психиката и емоциите на човек.

Хроничният стрес засяга всяка система и може да доведе до понижаване на имунитета, засяга храносмилателната и репродуктивната системи, повишава рисковете от сърдечно-съдови заболявания и инфаркт и засилва ефектите на стареене в тялото.

Хроничният стрес води и до влошаване на общото психично състояние, като засяга всяка една сфера и отключва редица проблеми. Психичното претоварване се асоциира с редица симптоми.

  1. 1.       Когнитивни симптоми

-          Проблеми с паметта;

-          Влошена концентрация;

-          Фокус върху негативното;

-          Мрачни мисли;

  1. 2.       Емоционални симптоми

-          Депресия или общо усещане за нещастие;

-          Тревожност и раздразнителност;

-          Лошо настроение или гневливост, избухливост;

-          Усещане за претовареност;

-          Самотност и изолация;

  1. 3.       Поведенчески симптоми:

-          Обилно или оскъдно хранене;

-          Прекомерен сън или хронично безсъние;

-          Отдръпване от околните и изолация;

-          Отлагане или пренебрегване на отговорностите;

-          Употреба на алкохол или психотропни вещества;

Фактори, които влияят върху способността ни да понасяме стрес

Усещане за подкрепа – колкото повече подкрепа усещаме у близките си, толкова по-ниски ще са нивата на стрес. Хроничният стрес се влияе положително в среда, в която се чувстваме обичани, харесвани и приемани.

Усещане за контрол – в каква степен смятате, че влияете на живота си кореспондира пряко с нивата на стрес. Колкото повече избор и влияние имате, толкова по-спокойни и уверени ще се чувствате.

Житейска нагласа – колкото по-оптимистично и ведро гледате на света и живота си, толкова по-малко негативни емоции ще изпитвате. Позитивният възглед помага да възприемате трудностите като предизвикателства, да имате по-добро чувство за хумор и да приемате промените като естествена част от живота.

Емоционална стабилност – колкото повече владеете емоциите си, толкова по-лесно ще преживявате негативните аспекти от деня си. Способността да разпознавате и направлявате емоциите повишава толерантността към стрес и подпомага справянето с трудностите.

Усещане за подготвеност – колкото по-спокойно приемате, че стресът ви съпътства, толкова по-малко значение ще му отдавате и ще се адаптирате към промяната. Ако знаете какво ви предстои и колко време ще сте в това състояние, ще можете много по-лесно да го понесете без да преживявате стрес и негативни емоции.

Хроничният стрес води до влошаване на качеството на живот. Добрата превенция включва психическа подготовка и желание за справяне във вътрешен и емоционален план. Ако изпитвате повече от един от симптомите е необходимо да се консултирате със специалист.

*Тази статия е с информативен характер и не следва да се използва за самодиагностика и самолечение. Ако страдате от хроничен стрес и умора незабавно се обърнете към специалист.

Юлика Новкова

Организационен психолог и личен бизнес треньор

Официален сайт: www.julspsychology.com

Страница във Фейсбук: @julspsychology

E-mail: juls.psychology@gmail.com 

MEDICAMARKET.BG СЪВЕТВА: Добър помощник по пътя за справяне със стреса е редовният прием на витамини. Подходящите за Вас можете да откриете тук.

Коментари




Нов коментар



Вашето име :
Коментар :
Въведете кода :


« Назад към всички публикации