Уврежда ли стресът телата ни и как да си помогнем сами

Публикувано от medicamarket 13/06/2018 0 Коментар(и) Здравен журнал,

Често използваме думата „стрес”, за да опишем психичното напрежение вследствие на забързаното ежедневие. Но знаем ли какво е стрес и как ни влияе?

 

 

Напрежението, което изпитваме, наричаме „стрес“. Това е реакция на стимули от средата, които възприемаме като заплаха за себе си. Знаем, че животът днес е натоварен и донякъде приемаме, че стресът е нормално следствие – свикнали сме, че го има. Нивата на стрес, на които е изложен съвременният човек обаче, увреждат както умовете, така и телата ни.

Всяка неблагоприятна ситуация провокира психично напрежение, изострени емоции, нервност или усещане, че сме „на ръба“. Отговорът на стреса не е само в умовете ни - има и чисто физически проявления.

Когато сме под стрес, тялото ни отделя хормона адреналин, който временно засяга нервната система. Това е т.нар. реакция тип „борба или бягство“. Представлява автоматичен отговор, чието предназначение е да ни подготви да се справим със заплахата.

Секретирането на адреналин води до изостряне на сетивата, забързване на пулса, учестяване на дишането, изпотяване на дланите и втвърдяване на мускулите. Всички тези физиологични промени са начин собственото ни тяло да ни предпазва. При нужда адреналинът ни прави  изключително бързи, смели и решителни.

Адреналиновият отговор води до енергичност, фокусираност и значително скъсяване на времето за реакция. Това може да спаси живота ни в спешни или опасни ситуации. Спадането на адреналина води след себе си усещане за отпадналост, изтощение и се нуждаем от релаксация и нормализиране на физиологичните показатели.

За съжаление обаче не е необходимо да има непосредствена заплаха от средата, за да се предизвика подобна реакция. Честите излагания на влиянията на стреса имат дългосрочен ефект върху телата и умовете ни. В резултат се нарушава здравето, настроението, работоспособността, отношенията със семейството и близките. Влошава се цялостно качеството ни на живот.

Ежедневното напрежение, което изпитваме върху психиката си, провокира отговор тип „борба или бягство“. Всяка ситуация, която възприемаме като заплашваща психичното ни благосъстояние, отключва същия защитен механизъм.

Изпитваме огромни нива на стрес, за които телата и умовете ни не са подготвени. Ако и вие страдате от високи нива на стрес в живота си, може да се опитате да си помогнете по някой от следните начини:

-          Отделяйте време за отмора след непропорционално натоварване;

-          Хранете се здравословно и си набавяйте микроелемнти;

-          Пийте достатъчно вода и течности;

-          Осигурете си редовен и пълноценен нощен сън, за предпочитане по едно и също време;

-          Спортувайте или повишете двигателната си активност;

-          Старайте се да си набавяте положителни емоционални преживявания;

-          Намерете си тихо хоби и  му се отдавайте поне 2-3 пъти седмично.

Опитвайте се да не влагате твърде много емоции докато изпълнявате обичайните си задължения и рутинните аспекти от бита ви. Така ще намалите допълнително преживяването на стрес, което обективно няма как да избегнете. Ако се колебаете какво е здравословното ви състояние -  потърсете специалист. Не пренебрегвайте телата си!

Най-добрата превенция срещу стрес е да бъдете осъзнати във всеки един момент и тогава, когато имате нужда от почивка и презареждане, да си ги осигурявате.

*Тази статия е с информативен характер и не следва да се използва за самодиагностика и самолечение. Ако страдате от хроничен стрес и умора незабавно се обърнете към специалист.

Юлика Новкова

Организационен психолог и личен бизнес треньор

Официален сайт: www.julspsychology.com

Страница във Фейсбук: @julspsychology

E-mail: juls.psychology@gmail.com 

MEDICAMARKET.BG СЪВЕТВА: Добър помощник по пътя за справяне със стреса е редовният прием на витамини. Подходящите за Вас можете да откриете тук

Напиши коментар

Loading...